„Közös célunk a minél hosszabb partnerségi viszony kialakítása”
A célhoz vezető út a flexibilitás és a partneri együttműködés
A Julius-Globe Kft. a közelmúltban két külföldi díjat is nyert, ahol harmincháromezer másik vállalattal versenyzett. Ezzel belföldön is sikerült nagyobb népszerűséget elérniük, a díj elnyerése óta számos felkérés érkezett hozzájuk. A vállalat minőségügyi vezetője, Rácz Erika mesélt arról, hogyan jutottak el a díj megszerzéséig a vállalat 18 éves fennállása óta először.
Mit takar magában az Önök által nemrégiben elnyert Nemzeti Közönség Bajnoka cím?
Ezt a versenyt a European Business Awards hirdette meg, ahol 34 országból 33 000 vállalat versenyzett. A pályázati anyagunkban be kellett mutatnunk cégünk üzleti stratégiáját, a pénzügyi adatokat, valamint a folyamatos fejlesztéssel és kutatással kapcsolatos tevékenységünket. Két díjat is nyertünk. Az egyik a Nemzeti Bajnoki Díj, amit tavaly szeptember elején kaptunk meg. Ekkor kaptuk róla a hírt, hogy 11 másik magyar versenyzővel együtt képviseljük Magyarországot ezen a versenyen. Mivel megnyertük az első fordulót, indulhattunk a másodikon, ahol egy kisfilmet kellett készítenünk az elmúlt 18 évről, bemutatva cégünk siker sztoriját. Elindultunk a második fordulón is, amit Magyarországon belül megnyertünk. Ez azt jelenti, hogy az európai kontinensen 34 nyertest választottak ki, minden országból egy nyert közönségdíjat, itthon pedig az induló cégek közül ránk szavaztak a legtöbben. Ez a siker egyébként egy közös siker, munkatársainkkal együtt közösen értük el.
Miért volt Önöknek fontos elindulni ezen a versenyen? Mit jelent ez számukra?
Az elmúlt 18 év alatt hatalmas fejlődésen ment keresztül a cég. Évről évre dinamikusan fejlődik egy komplex és egyre magasabb igényeket támasztó gazdasági környezetben. A fenntartható fejlődésben rejlő technológiai és üzleti lehetőségek mellett szerettük volna más formában is megmérettetni magunkat, illetve azt az üzleti modellt, amivel igyekszünk egyre magasabb színvonalon kiszolgálni partnereinket.
Eddig még nem indultunk semmilyen üzleti kiválósági díjon. Most láttukelérkezettnek az időt arra, hogy nemcsak Magyarországon, de európai szinten is megmutassuk, megmérettessük magunkat.Erre jó lehetőség kínálkozott az Európai Üzleti Díj versenyén való részvétellel, melynek elsődleges célja, hogy erősebb és sikeresebb üzleti közösség kialakulását támogassa egész Európában.
Mi az, amivel foglalkoznak egészen pontosan? Miben jó az Önök cége?
Precíziós alkatrészek CNC-megmunkálásával, gyártósorok, mérőkészülékek tervezésével és gyártásával, valamint kutatás-fejlesztéssel foglalkozunk. Emellett van néhány kiegészítő tevékenységünk is. Vevőink számára széles technológiai palettát kínálunk. Igyekeztünk a technológiai fejlesztésünket is úgy kialakítani, hogy szinte mindegyik fajta CNC forgácsolási technika megtalálható legyen nálunk, így jelenleg kilenc CNC megmunkáló központtal, 8 CNC esztergagéppel, valamint 3 CNC köszörűvel rendelkezünk, de emellett van huzal- és tömbszikla forgácsoló gépünk is.
Hol találnak leginkább piacot a termékeiknek? Hogyan tudnak szerezni, vagy kell-e egyáltalán a már meglévő mellett?
Az elején meglehetősen nehéz feladat volt a vevőkörünk megszerzése, piaci részesedésünk növelése. Folyamatos piackutatási tevékenységeket végeztünk, ami még jelenleg is folyik, viszont most már sokkal könnyebb. Sok B2B tárgyaláson vettünk részt annak idején, általában 95%-ban külföldön. Számos szakmai workshopon, vásárokon voltunk jelen, általában nagy szerencsénk volt a külföldi multinacionális cégekkel. Igazából már a kezdetektől fogva megbíztak bennünk a vevőink. A beszállítóvá válásunkat számos szakmai szervezet is segítette, mint például a korábbi Magyar Befektetési és Kereskedelemfejlesztési Kht. (ITDH) és Nemzeti Külgazdasági Hivatal (HITA), Enterprise Europe Network (EEN) és a Győr-Moson-Sopron Megyei Kereskedelmi és Ipar Kamara.
Az infokommunikáció fejlődésével ma már az interneten keresztül találnak meg bennünket. Folytatunk természetesen belföldi kampányokat is és közösségi portálokon is jelen vagyunk, de a lényeg, hogy most már szájról szájra terjed a jó hírünk. Jelenleg több mint 9 iparágba szállítunk, legnagyobb százalékban az autóipar számára, de beszállítunk a csomagoló-, nyomda-, hightech-, energia-, gép-, műanyag-, elektronikai-, dohányiparba, illetve az orvosi műszergyártási szektorba is.
Tudna említeni bel- és külföldi partnereket, akikkel együtt dolgoznak?
Árbevételünk közel 60%-a export tevékenységből adódik. Európában hét országba szállítunk, leghangsúlyosabban németországi, hollandiai, ausztriai és svájci multinacionális cégeknek, de szállítunk Európán kívüli piacokra is, például Mexikóba. Emellett több, hazai megrendelőnek is gyártunk. Legfőbb vevőink közé tartozik a Schäfflercsoport, a Robert Bosch csoport, a KBA csoport, a BOS, HAUNI csoport, és a Bridgestone Tatabánya Kft., AUDI Hungária Zrt.
Mi az, ami miatt a partnereik szeretnek Önökkel együtt dolgozni?
A partnereink egyik legfontosabb szempontja közé tartozik, hogy megbízásaikat rövid határidőn belül, kitűnő minőségben kapja kézhez, legyen szó egyedi precíziós alkatrészről vagy készülékről. Igyekszünk partnereinknek segítséget nyújtani abban, hogy a gyártási költségeket csökkenteni lehessen, ehhez műszaki segítséget nyújtunk.
Közös célunk, hogy minél hosszabb partnerségi viszonyt alakítsunk ki a vevőkkel és őszintén mondhatom, hogy partnerként is kezelnek bennünket. A másik fontos dolog a flexibilitásunk.Véleményem szerint piaci pozíciónkrugalmashozzáállásunknak köszönhető, igyekszünk nem szokványos, egyedi vevői igényre is megoldást találni. A folyamatos technológiai fejlesztések során egyre precízebb alkatrészek gyártásával is ki tudjuk szolgálni megrendelőinket, de emellett is folyamatosan fejlesztünk. Ez is azon iparágak közé tartozik, ahol az ember nem állhat meg a fejlődésben. Évről évre precízebb, nagyobb műszaki tartalmú, automatizált berendezések kerülnek ki a piacra, így a vevőink is precízebb alkatrészeket kívánnak meg tőlünk.
A cég piaci pozícióját a magas szakmai színvonal, az állandó fejlesztés, pénzügyi stabilitás jellemzi. A konkurens cégekkel szemben ezek a mai napig versenyelőnyt jelentenek számunkra. A megalakulásunk óta elért sikereknek és eredményeknek köszönhetően a piac egyik meghatározó szereplőjévé váltunk, piaci részesedésünk folyamatosan nő. A cég fennállása alatt mindig eredményesen gazdálkodtunk, aminek alapja a szakmai felkészültség mellett a rendezett munkaügyi, pénzügyi és beszállítói kapcsolatrendszer, a korrekt vevőkiszolgálás.
Mi jelentette az eddigi legnagyobb kihívást az elmúlt években?
Az első jelentős kihívásunk a piaci változások voltak. Régebben mechanikus és elektronikai alkatrészek válogatásával és előszerelésével foglalkoztunk. Amikor ez az iparág kezdett kivonulni a magyar piacról, akkor váltanunk kellett. Ezt még időben sikerült megtennünk. Ekkor kezdtük el a CNC forgácsolási és tervezési részt kiépíteni. Ez meg is valósult, mert jelenleg már majdnem 100%-ban ebből élünk. A másik kihívás a gazdasági válság volt, akkor is gyors reakcióra volt szükség. Most már a cégek kezdik elfelejteni, de akkor kőkeményen jelen volt minden piaci szektorban.
Az új technológiák bevezetése is sokszor kihívásokkal teli. Legnagyobb problémát azonban jelenleg a szakemberhiány jelenti. Ez folyamatos nehézséget okoz. A munkaerőhiány kezelése érdekében 2008-ban több más fémipari céggel megalapítottuk a Professio Fémipari és Szakképzési Klasztert, melynek célja a fémiparban tevékenykedő győri és Győr környéki vállalatok összefogása, a fémipari tevékenységekből adódó együttműködés, közös érdekképviselet.
A mi cégünknek is egyik fő célja, hogy a régió szakmunkásképzésében való részvétellel, a megfelelő gyakorlattal rendelkező, szakképzett utánpótlást folyamatosan biztosítsuk. Ezért, több más céggel együtt összefogva, sok erőfeszítést teszünk a forgácsoló képzés területén. Az elmúlt 10 évben egyébként többmint 180 gépgyártás technológus -, valamint forgácsoló ipari tanuló töltötte vállalatunknál a szakmai gyakorlatát.
Sok programot hirdet ezen kívül a Győri Önkormányzat és a Győr-Moson-Sopron Megyei Kereskedelmi és Iparkamara is. Pályaorientációs program keretén belül a régióban tevékenykedő cégeknél általános iskolás diákok látogatását szervezik meg. Mi is hiszünk abban, hogy a tanárokat, diákokat és a szülőket már a diák általános iskolás korban is abba az irányba kell terelni, hogy minél előbb ismerjék meg ezeket a szakmákat.
A területükön a digitalizáció, IPAR 4.0 milyen szerepet játszik?
Folyamatainkban a legjelentősebb szerepet a gyártási folyamatok digitalizációja jelenti. CAD-CAM rendszerben dolgozunk, a tervező asztaltól a CNC megmunkáló központig a folyamatok szoftveresen vezéreltek. Így a gyártási folyamatokat lerövidítettük és leegyszerűsítettük. Jelentősen tudtuk növelni a gyártási kapacitásunkat és 5 tengelyes szimultán megmunkálási technológia bevezetésével még bonyolultabb és precízebb alkatrészeket is tudunk kivitelezni. Vállalatunknál egységesen létezik technológia és innováció menedzsment, amely a digitalizációt tekintve a termékfejlesztésre, gyártástechnológiára, IT területre és szolgáltatások területére terjed ki. A digitális technológia közül alkalmazunk szenzorokat, beágyazott IT rendszereket, a már említett CAD/CAM rendszert és az M2M-t, vagyis gépek közötti kommunikációt. Ezen felül segítjük a vevőinket az IPAR 4.0 bevezetésébe azáltal, hogy az általunk tervezett, gyártott és beüzemelt berendezésekbe, készülékekbe olyan lézeres és optikai szenzor hálózatokat, mobil végberendezéseket, biztonság-kritikus szenzorokat, kamera-rendszereket és automatizált szerelő rendszereket építünk be, amelyek elősegítik a vevőinknél a gyártástechnológiai folyamatok fejlődését és a gyártási kapacitásuk növelését.
Mit terveznek a következő két évben, mi az amit el szeretnének érni?
A következő években a cég hatalmas technológiai változáson fog keresztül menni, közel 2 M eurós beruházásunk van folyamatban. Továbbá terveink, céljaink között szerepel, hogy megtartsuk piaci vezető szerepünket illetve megrendelőinknek még tágabb szolgáltatási palettát, szélesebb portfóiót szeretnénk nyújtani.
Forrás: Magyar Üzleti Világ nyári száma